اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

شکستها و بدترینهای تکنولوژی در سال 2010

کستها و بدترینهای تکنولوژی در سال 2010 سال 2010 هم در حال پیوستن به تاریخ است. این روزها اغلب نشریات و رسانهها اخبار و مقالاتی درباره بهترین اتفاقات و محصولات عرصه تکنولوژی در سال میلادی گذشته منتشر میکنند.

به گزارش دنیای اقتصاد...

کستها و بدترینهای تکنولوژی در سال 2010 سال 2010 هم در حال پیوستن به تاریخ است. این روزها اغلب نشریات و رسانهها اخبار و مقالاتی درباره بهترین اتفاقات و محصولات عرصه تکنولوژی در سال میلادی گذشته منتشر میکنند.

به گزارش دنیای اقتصاد این بهترینها؛ اما معمولا برای اغلب ما قابل پیشبینی بودهاند و به همین دلیل شاید چندان هم تازگی نداشته باشند. در مقابل اما احتمالا بسیاری از ما به بدترینهای عرصه تکنولوژی در سال میلادی گذشته یا شکستهای بزرگ آن فکر نکردهایم و یا حتی شاید نتوانیم آنها را پیشبینی کنیم. در واقع بهتر است همانطور که بهترینهای سال تکنولوژی را میشناسیم، با بدترینهای این عرصه در سال 2010 هم آشنا بشویم. به طور کلی، اما شکستهای این عرصه مربوط به شرکتهای فعال در این حوزه است که معمولا شرکتهای بزرگ با گردش مالی قابلتوجهی هم مواجه هستند. در مقابل اما بدترینها مربوط به محصولات عرصه تکنولوژی است که شاید در بازار پر رونق آن آنطور که باید مورد توجه و استقبال خریداران در سرتاسر دنیا قرار نگرفتهاند.
بازندگان بزرگ
برای بررسی روند رشد شرکتها اصولا ارتقای مالی یا سهم بازار آنها میتواند بهترین معیار باشد. با این اوصاف برای شناسایی بزرگترین بازندگان تکنولوژی در سال 2010، شرکتهای فعال در این حوزه از نظر سرمایه در بازار آنها -که معمولا 5 میلیارد دلار یا بیشتر است- مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این میان بد نیست بدانید که این بازندگان شاهد کاهش چشمگیری در قیمت سهام خود در سال 2010 بودهاند، در حالی که شاخص سهام NASDAQ رشد 97/19 درصدی را در این سال تجربه کرده است. به این ترتیب است که در چنین شرایطی کاهش قیمت سهام یک شرکت بزرگ تکنولوژی میتواند یکی از بهترین معیارها برای شکست آن در سال گذشته باشد.
Adobe: عنوان بزرگترین بازنده تکنولوژی در سال 2010 به شرکت نرمافزاری بزرگ Adobe تعلق گرفت. در واقع این اتفاق به دنبال کاهش 03/18 درصدی سرمایه بازار این شرکت رخ داد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این شکست به دنبال درگیری این شرکت با شرکت Apple بر سر نرمافزار Flash و دسترسی کاربران محصولات Apple به آن اتفاق افتاده است. دلیل این موضوع هم به نتیجهای مربوط میشود که سرمایهگذاران Adobe بعد از این موضوع گرفتند. این سرمایهگذاران اعلام کردند که دیگر محبوبیت Flash اهمیتی نداشته و این نرمافزار رو به نابودی است. iPhone و iPad بخش بزرگی از بازار محصولات تکنولوژی را در اختیار دارند و به این دلیل میتوانند تاثیر قابلتوجهی بر بازار محصولات دیگر داشته باشند. تنها محصولاتی مانند Photoshop، In Design و Acrobat در سال 2010 فروش خوبی را برای Adobe به همراه داشتهاند.
HP: دومین بازنده سال 2010 یکی از بزرگترین تولیدکنندگان بازار کامپیوترهای شخصی است. HP در این سال کاهش 03/18 درصدی را در سرمایه بازار خود تجربه کرد. به عقیده بعضی از کارشناسان و تحلیلگران بازار، مهمترین دلیل شکست HP در این سال از دست دادن «مارک هوارد» مدیر عامل موفق این شرکت بوده است. حالا این شرکت با درآمد سالانهای در حدود 130 میلیارد دلار، ارزشی برابر 94 میلیارد دلار دارد. این در حالی است که به اعتقاد فعالان بازار عدم حضور و همراهی HP با بازار محصولات پر طرفداری مانند تبلتها و موبایلهای هوشمند هم دلیل موجه دیگری برای شکست آن در این سال است. این شرکت البته همچنان یکی از رهبران بازار کامپیوترهای شخصی و پرینترها است، اما نکته اینجا است که هر دو این بازارها در سال 2010 با کاهش روبهرو بودهاند.
Cisco: این شرکت اگرچه در سال 2010 کاهش 03/18 درصدی را در سرمایه بازار خودش تجربه کرد، اما با درآمدی برابر 40 میلیارد دلار همچنان هم مورد توجه سرمایهگذاران است. Cisco در حال حاضر ارزشی برابر 108 میلیارد دلار دارد و با وجود آنکه درخشش چندانی در این سال نداشته است، اما رشد نسبتا خوبی را در میزان درآمد خودش تجربه کرده است.
Microsoft: غول نرمافزاری جهان تکنولوژی هم در این سال کاهش 20/8 درصدی را در میزان سرمایه بازار خودش تجربه کرد. این شرکت در حالی که رکود نسبی را در سالهای اخیر داشته است، با وجود افزایش درآمد با کاهش قیمت سهام خودش در بازار بورس مواجه شد.
با این اوصاف است که انتظار میرود Microsoft در سال میلادی 2011 با چالشها تجاری مختلفی مواجه باشد. البته پیش بینی میشود این شرکت فروش و درآمد قابل توجهی را از کنسول بازی پر طرفدار Kinect و Windows 7 به دست بیاورد.
این شرکت همچنان در حال تلاش برای حفظ جایگاهش در بازار موبایل و تبلت است، چون مسوولان آن معتقدند که خروج از این بازار میتواند یک مرگ تدریجی را برای آن به همراه داشته باشد.






AMD: این تولیدکننده بزرگ بازار پردازندههای کامپیوتری هم در سال 2010 کاهش 25/7 درصدی را در میزان سرمایه بازار خودش شاهد بوده است تا یکبار دیگر از رقیب قدیمی خود؛ یعنی شرکت Intel عقب بیفتد. این شرکت تکیه زیادی به نوآوریهایش در زمینه تولید دارد، اما موضوع اینجا است که AMD هنوز از گوشه خودش در بازار بیرون نیامده است.
بدترین محصولات و خدمات
در میان محصولات مختلف و متنوعی که در بخشهای متفاوت بازار محصولات تکنولوژی عرضه میشوند، بعضی پر طرفدار و طبیعتا پر فروش میشوند و بعضی دیگر موفقیت چندانی در بازار بهدست نمیآورند. به این ترتیب در هر بخش بازار بدترین محصولات انتخاب شدهاند.


KIN شرکت Microsoft در بازار موبایل: موبایل تولیدی شرکت Microsoft که انتظار میرفت به یکی از بهترینهای بازار موبایلهای هوشمند تبدیل شود، به عقیده بسیاری از متخصصان ویژگیهای اصلی یک موبایل هوشمند را نداشت و به این دلیل هم نتوانست موفقیتی در این بازار کسب کند. تولید این موبایل تنها بعد از گذشت 48 روز از ورودش به بازار و بعد از شایعات زیادی درباره فروش بسیار ضعیفش متوقف شد.




gTablet شرکت Viewsonic در بازار تبلت: بازار پر رونق تبلتها هم جایی برای تبلت جدید شرکت Viewsonic نداشت.
این شرکت تبلت جدیدش را با تاخیر و البته نقصهای تولیدی زیادی روانه بازار کرد تا در نهایت شکستی بزرگ برای خودش را رقم بزند.
این تبلت با وجود قابلیتهای متنوعی که داشت، اما به خاطر نقصهای زیادش به سرعت از روند پر سرعت این بازار عقب افتاد.








Skylight شرکت Lenovo در بازار لپتاپ: در حالی که بازار لپتاپ در سال 2010 همراه با ورود سیستم عامل آندروید به این بازار رشد خوبی را تجربه کرد، اما Lenovo نتوانست آن طور که باید با این رشد سریع همراه شود. در واقع محصول جدید این شرکت در سال 2010 لپتاپهای سری Skylight بودند که از سیستم عامل لینوکس بهره میبردند و این همان دلیل شکستشان در بازار لپتاپ بود. از طرفی هم این شرکت اعلام کرد که تصمیم دارد روی نسخههای آندرویدی این سری لپتاپها کار کند.




Ping شرکت Apple در بخش سرویسهای اجتماعی: در سالی که شبکهها و سرویسهای اجتماعی مختلف رونق قابلتوجهی داشتند، Apple با وجود موفقیتش در بخشهای دیگر نتوانست به موفقیتی در این زمینه دست پیدا کند. این سرویس اجتماعی در واقع برای رقابت با سرویسهایی مانند Pandora، last.fm و Myspace آمده بود؛ اما همچنان هم نتوانسته است تعداد قابلتوجهی از کاربران را به خودش جلب کند.




دوربین فیلمبرداری Flip Slide HD از Cisco در بازار محصولات دیجیتال شخصی: شرکت Cisco که یکی از بزرگترین تولیـدکننــــدگان سرورهای جهان است، در سال 2010 سعی کرد با طراحی و تولید این دوربین به بازار داغ محصولات دیجیتال شخصی هم راه پیدا کند. این دوربین اما با تمام قابلیتهای متنوعش نتوانست با دوربینهای تولید شده توسط شرکتهای بزرگی مانند Sony، JVC و Samsung رقابت کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد