اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

آمار تکان دهنده وضعیت ارتباطات جهان در سال ۲۰۱۰

پیش فرض آمار تکان دهنده وضعیت ارتباطات جهان در سال ۲۰۱۰

گزارش سالانه آی.تی.یو منتشر شد آمار تکان دهنده وضعیت ارتباطات جهان در سال ۲۰۱۰

 

اینترنت و ارتباطات سیار در سال ۲۰۱۰ گسترش قابل توجهی در کشورهای در حال توسعه و پس از آن کشورهای توسعه یافته و نهایتا قاره آفریقا خواهد داشت، اما باز هم کیفیت خدمات و توان خرید، برابر نخواهند بود.

...
پیش فرض آمار تکان دهنده وضعیت ارتباطات جهان در سال ۲۰۱۰

گزارش سالانه آی.تی.یو منتشر شد آمار تکان دهنده وضعیت ارتباطات جهان در سال ۲۰۱۰

 

اینترنت و ارتباطات سیار در سال ۲۰۱۰ گسترش قابل توجهی در کشورهای در حال توسعه و پس از آن کشورهای توسعه یافته و نهایتا قاره آفریقا خواهد داشت، اما باز هم کیفیت خدمات و توان خرید، برابر نخواهند بود.

اینترنت و ارتباطات سیار در سال ۲۰۱۰ گسترش قابل توجهی در کشورهای در حال توسعه و پس از آن کشورهای توسعه یافته و نهایتا قاره آفریقا خواهد داشت، اما باز هم کیفیت خدمات و توان خرید، برابر نخواهند بود.
چند روز پیش، جدیدترین گزارش سالانه اتحادیه بین المللی مخابرات وابسته به سازمان ملل متحد منتشر شد و گزارش کاملی از وضعیت ارتباطات در سال ۲۰۱۰ و مقایسه کشورهای مختلف را ارایه کرد. خلاصه ای از این گزارش را می توانید در اینجا مشاهده کنید. مشروح این گزارش را در ادامه بخوانید.

گسترش نسل سوم ارتباطات سیار
تا پایان سال میلادی جاری/دی ماه ۱۳۸۹ تعداد مشترکان خدمات تلفن های همراه در جهان به بیش از ۵.۳ میلیارد نفر خواهد رسید که از این تعداد نزدیک به ۹۴۰میلیون نفر به خدمات ۳G - نسل سوم فناوری ارتباطات سیار- دسترسی خواهند داشت.
مطابق آمار در حال حاضر ۹۰درصد از جمعیت جهان به شبکه های تلفن همراه دسترسی دارند. این رقم در مناطق روستایی نزدیک به ۸۰درصد است.
مشترکان به سرعت استفاده از نسل سوم فناوری ارتباطات سیار را جایگزین نسل دوم آن می کنند. این شتاب در کشورهای در حال توسعه نیز در کنار کشورهای پیشرفته ادامه داشته است.
در سال ۲۰۰۷ تنها ۹۵ کشور توان ارائه خدمات ۳G را به مشترکان داشتند؛ اما در حال حاضر امکان دسترسی به این خدمات در ۱۴۳ کشور وجود دارد.
کشورهای سوئد، نروژ، اوکراین و ایالات متحده، حرکت به سوی نسل چهارم فناوری ارتباطات سیار را آغاز کرده اند. هدف از توسعه این فناوری ارائه خدمات بهتر، شامل پهنای باند بیشتر و سرعت بالاتر در کنار دسترسی به نسل تازه ای از پلت فرم های بی سیم است.

رشد کند خرید تلفن های همراه در جهان
تعداد مشترکان تلفن های همراه در جهان به آرامی رشد می کند. در کشورهای در حال توسعه این رقم با ۱۱۶ اشتراک به ازای هر صد نفر جمعیت تقریبا به مرز اشباع رسیده است. این بازار از سال ۲۰۰۹ تا پایان ۲۰۱۰ رشد نهایی ۱.۶درصدی را تجربه خواهد کرد.
هم زمان سهم کشورهای در حال توسعه از بازار تلفن های همراه به بیش از ۷۳درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
سهم این کشورها از بازار تلفن های همراه در انتهای سال ۲۰۰۵ تنها ۵۳درصد بوده است.
تا پایان سال ۲۰۱۰، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشورهای در حال توسعه به ۶۸درصد خواهد رسید. سهم بزرگی از این بازار را آسیا و مخصوصا دو کشور چین و هند با بیش از ۳۰۰میلیون اشتراک تازه در اختیار خواهند داشت.
ضریب نفوذ در نواحی آفریقایی به حدود ۴۱درصد خواهد رسید که در مقایسه با رقم جهانی ۷۶درصد، توان بالقوه این مناطق را برای بهبود و توسعه این خدمات نشان می دهد.

ظرف ۳ سال، پیامک ها ۳ برابر شده اند
تعداد کل پیامک های ارسال شده در سراسر جهان از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ سه برابر شده است. این رقم از ۱.۸هزارمیلیارد در سال ۲۰۰۷ به رقم نه چندان دقیق ۶.۱ هزارمیلیارد پیامک در سال ۲۰۱۰ افزایش پیدا کرده است. به عبارت دیگر در هر ثانیه حدود ۲۰۰هزار پیامک در جهان ارسال می شود.
اگر به طور متوسط هزینه ارسال هر پیامک را ۷۰ تومان (۰.۰۷ دلار) در نظر بگیریم، در سال ۲۰۱۰ هر دقیقه ۸۱۲میلیون تومان (۸۱۲هزار دلار) و هر ثانیه ۱۴میلیون تومان (۱۴هزار دلار) برای ارسال پیامک ها توسط مشترکان هزینه شده است.
در سال ۲۰۰۹، ۱۲درصد از درآمد بزرگ ترین اپراتور تلفن همراه چین از همین منبع تأمین شده است. ۳۵درصد از پیامک های ارسال شده در سال ۲۰۰۹ متعلق به فیلیپین و ایالات متحده بوده است.

سهم اندک آفریقا از دنیای آنلاین
تعداد کاربران اینترنت طی سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ دو برابر شده است. تا پایان سال جاری میلادی بیش از ۲میلیارد نفر به اینترنت دسترسی خواهند داشت که از این تعداد ۱.۲میلیارد آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.
در بعضی کشورها مانند استونی، فنلاند و اسپانیا، دسترسی به اینترنت به عنوان بخشی از حقوق شهروندی تعریف شده است.
چین با بیش از ۴۲۰میلیون کاربر اینترنت، رکورددار استفاده از فضای مجازی است.
در حالی که ۷۱درصد از جمعیت کشورهای توسعه یافته به اینترنت دسترسی دارند، تنها ۲۱درصد از جمعیت کشورهای در حال توسعه می توانند از اینترنت استفاده کنند.
با این حال تا پایان سال ۲۰۱۰، ضریب نفوذ اینترنت در قاره آفریقا به ۹.۶درصد خواهد رسید که نه تنها با ضریب نفوذ جهانی حدود ۳۰ درصد، که با میانگین آن در کشورهای در حال توسعه نیز قابل قیاس نخواهد بود.

مشترکان خانگی
در حالی که بیش از ۷۲.۴درصد خانواده ها در کشورهای در حال توسعه از تلویزیون استفاده می کنند، تنها ۲۲.۵درصد از آنها به کامپیوتر و ۱۵.۸ درصد به اینترنت دسترسی دارند. این رقم ها در کشورهای توسعه یافته به ترتیب ۹۸درصد، ۷۱درصد و ۶۵.۵درصد هستند.
تا پایان سال جاری میلادی، نیم میلیارد خانواده یا ۲۹.۵درصد از آنها در سراسر جهان به اینترنت دسترسی خواهند داشت.
در تعدادی از کشورها مانند کره جنوبی، هلند و سوئد، بیش از ۸۰درصد خانواده به اینترنت و اغلب با پهنای باند قابل توجه و پرسرعت دسترسی دارند.
تعداد مشترکان خانگی اینترنت از ۱.۴میلیارد نفر در سال ۲۰۰۹ به بیش از ۱.۶میلیارد نفر در سال ۲۰۱۰ افزایش پیدا خواهد کرد.

رشد پهنای باند ثابت و مشترکان جدید
در حال حاضر، چه کشورهای درحال توسعه و چه کشورهای توسعه یافته، رشد بالای دسترسی به اینترنت از طریق پهنای باند ثابت را تجربه می کند.
در این زمینه جهان رشدی ۸درصدی خواهد داشت و تعداد مشترکان از ۴۷۱ میلیون (ضریب نفوذ ۶.۹ درصد) در سال ۲۰۰۹ به ۵۵۵میلیون یا ضریب نفوذ ۸درصد خواهد رسید.
با این حال سرعت گسترش ضریب نفوذ اینترنت در کشورهای توسعه یافته پایین و تنها ۴.۴ اشتراک تازه به ازای هر ۱۰۰ نفر خواهد بود. این رقم در کشورهای توسعه یافته به ۲۶.۴ خواهد رسید.
سهم جهان در حال توسعه از پهنای باند ثابت در جهان گسترده تر خواهد شد و از حدود ۴۲درصد در سال ۲۰۰۵ به ۴۵درصد در سال جاری خواهد رسید. این روند در سال های آتی نیز ادامه خواهد داشت.
آفریقا همچنان با فاصله از دنیا حرکت خواهد کرد. البته نرخ ۱درصدی گسترش پهنای باند ثابت در این قاره نشانه تلاش شرکت های سرویس دهنده خدمات اینترنتی برای ارائه اینترنت پرسرعت و فوق سریع نیز هست.

بهبود سرعت و توان خرید
در کنار گسترش ضریب نفوذ اینترنت و بهبود پهنای باند، تقاضا برای سرعت بالاتر و کیفیت قابل قبول دانلود نیز افزایش پیدا کرده است.
در حالی که دانلود یک فیلم با کیفیت بالا در سرعت ۲۵۶ کیلوبایت در ثانیه به ۳۶ ساعت زمان نیاز دارد، در حالی که همین فیلم را با سرعت ۱۰۰ مگابایت در ثانیه پس از ۵ دقیقه می توان تماشا کرد.
هزینه پرداختی برای پهنای باند ثابت طی سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ حدود ۴۲درصد کاهش پیدا کرده است.
اما نکته ای که وجود دارد، تفاوت قدرت خرید در کشورهای در حال توسعه با کشورهای توسعه یافته، کیفیت بالاتر خدمات در کشورهای توسعه یافته و وجود خدمات اینترنت پرسرعت و کم هزینه برای تلفن های همراه در این کشورها است.

محبوبه عمیدی

 گزارش : خبر آنلاین
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد