اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

جاسوس آنلاین‌خود باشید

پیش فرض جاسوس آنلاین‌خود باشید




اشاره: جاسوس‌افزارها را فراموش کنید! Myware آمده است. به‌زودی شما قادر خواهید بود درمورد استفاده خود از وب، اطلاعات جمع‌آوری کنید. حالا‌ برای دچار شدن به مقدار مناسبی سوءظن (!) تنظیمات مرورگر خود را باز کنید و نگاهی به کوکی‌های خود بیندازید.
پیش فرض جاسوس آنلاین‌خود باشید




اشاره: جاسوس‌افزارها را فراموش کنید! Myware آمده است. به‌زودی شما قادر خواهید بود درمورد استفاده خود از وب، اطلاعات جمع‌آوری کنید. حالا‌ برای دچار شدن به مقدار مناسبی سوءظن (!) تنظیمات مرورگر خود را باز کنید و نگاهی به کوکی‌های خود بیندازید.

هر کلیک در amazon.com، هر جستجویی در گوگل، و تمام توقف‌ها در میان آن‌ها به وب سایت‌هایی که آن‌ها را مرور می‌کنید گزارش داده می‌شوند. در عوض تمام چیزی که شما دریافت می‌کنید یک پیشنهاد عجیب برای دستگاه غذادهنده پرنده است که ممکن است بخواهید آن را بخرید، یا تعدادی تبلیغات متنی که ممکن است روی آن کلیک کنید.پس از آن‌ها، جاسوس‌افزارها میآیند، که خود را در هارددیسک‌ شما جا می‌دهند و هر کاری را که انجام می‌دهید به یک هرزنامه‌نویس یا بازاریاب آنلاین گزارش می‌کنند.

ممکن است عجیب به نظر برسد. با این‌حال ممکن است به‌زودی شما جاسوسی خود را بکنید. چرا کسی ممکن است چنین کاری انجام دهد؟ یک شرکت تازه تاسیس در زمینه امنیت که هدف ایجاد یک بازار مالی برای داده‌های مصرف‌کننده را دنبال می‌کند، دلیل قانع‌کننده‌ای می‌آورد. او می‌گوید: "همه دارند جاسوسی من را می‌کنند. پس من هم می‌خواهم جاسوسی خودم را بکنم."

اما گلدستین نسخه‌ای از سابقه رفتار آنلاین خود را می‌خواهد که در مقایسه با آنچه دیگران از او دارند، کامل‌تر باشد و او می‌خواهد روی این‌که چه کسی این اطلاعات را می‌تواند ببیند، کنترل کاملی داشته باشد. او نرم‌افزاری که اجازه چنین کاری را می‌دهد، به‌جای جاسوس‌افزار، myware می‌نامد.

فراتر از عامل کنجکاوی، او myware را به‌عنوان ابزاری می‌بیند که مردم می‌توانند به‌کمک آن با اندازه‌گیری میزان صرف وقت خود به‌صورت آنلاین، انباشته‌شدن اطلاعات را مدیریت کنند. او همچنین آن ‌را به‌عنوان اطلاعاتی با ارزش می بیند که مردم روزی می‌توانند با چیزی پر‌ارزش‌تر مبادله کنند. شرکت‌هایی مانند گوگل، مایکروسافت و یاهو سعی می کنند تا آنجا که می‌توانند در مورد شما اطلاعات جمع آوری کنند. هر وقت که شما در این سایت‌ها برای سرویسی که نیازمند کلمه عبور است ثبت‌نام می‌کنید (مانند ایمیل، My Yahoo، و جستجوی شخصی شده)، پایه و اساسی را برای آن‌ها بنا می‌کنید تا روزی رفتار شما را در قسمت‌های مختلف وب از طریق هویت آنلاین شما ردگیری کنند. اگر این اطلاعات تا این اندازه ارزشمند است، چرا خودتان آن‌را جمع‌آوری نکنید؟

کتاب‌هایی که می‌خرید، فیلم‌هایی که اجاره می‌کنید، و داستان‌هایی که می‌خوانید، روی‌هم‌رفته در مورد این‌که شما چه کسی هستید چیزی می‌گویند. آن‌ها clickstream شما را می‌سازند. یعنی سابقه تمام جاهایی که سرزده‌اید و تمام کارهایی که به‌صورت آنلاین انجام داده‌اید. گلدستین می‌گوید: "تمام آن جریان‌های داده‌های آنلاین چیزی هستند که خویشتن من را می‌سازند."

شرکت او در مراحل اولیه آزمایش یک سرویس myware به نام
Root Vaults است که شامل یک بانک‌اطلاعاتی می‌باشد که تمام سایت‌هایی که مرور می‌کنید را ذخیره می‌کند و گراف‌هایی شامل سایت‌هایی که بیشتر از همه به آن‌‌ها مراجعه می‌کنید، تعداد ساعاتی که روزانه به‌صورت آنلاین صرف می‌کنید، و موضوعات مورد مرور را که قابل گروه‌بندی هستند (مانند تجارت، مسافرت و اخبار)، به شما نشان می‌دهند. به هر حال اولین مرحله در مواجهه با ازدیاد اطلاعات، اندازه‌گیری آن است.

Root Vaults با کمک یک myware کار می‌کند که به‌وسیله شرکتی به نام AttentionTrust.org فراهم می‌شود. در حال حاضر، این برنامه فقط با مرورگر فایرفاکس کار می‌کند که با افزودن یک برنامه الحاقی "ثبت کننده رسیدگی" فعال می‌شود. شما می‌توانید تعیین کنید که این اطلاعات را به Root Vault خود یا یک سرویس دیگر بفرستید، یا فقط در کامپیوتر خود ذخیره کنید.هر شرکتی که از این اطلاعات استفاده می‌کند باید با چهار اصل اولیه موافقت کند: داده‌ها دارایی کاربر هستند، می‌توانند به دلخواه به یک سرویس یا دستگاه دیگر منتقل شوند، می‌توانند با چیزی ارزشمند مبادله شوند و کاربر حق دارد که بداند چه کسی و چگونه از آن داده‌ها استفاده می‌کند.

با در‌نظر‌گرفتن این اصول، گلدستین امیدوار است بتواند مبلغان و ناشران را وارد مجموعه کند و بازاری برای داده‌های کاربران ایجاد نماید. همکار او در تاسیس شرکت و نیز مدیر آن، لیو رانیری است، سرمایه‌دار Wall Street که بازار پشتیبانی شونده توسط رهن را در دهه هشتاد بنا نهاد. علاوه بر داده‌های clickstream، شما قادر خواهید بود اطلاعات دیگری نیز به مجموعه داده‌های خود اضافه کنید؛ مانند آدرس، شماره تامین اجتماعی، یا صورت وضعیت اعتباری خود. گلداستینبر تاکید دارد که "آن‌ها داده‌های کاربر هستند، نه ما".اما اگر یک بازاریاب گردشگری پیشنهاد خوبی برای دستیابی به اطلاعات سایت‌های مرتبط با گردشگری که شما مرور کرده‌اید بدهد، تا بتواند برای جاهایی که شما علاقمند به مطالعه درباره آن‌ها هستید پیشنهاداتی به شما بدهد، می‌توانید این معامله را انجام دهید. یا اگر می‌خواهید بدهی خانه خود را بپردازید، ممکن است لیست وضعیت اعتباری خود را به‌همراه سابقه مرور سایت‌های مشاور املاک در دسترس اجاره‌دهندگان منزل قرار دهید.

(اگر یک مستأجر ببیند که شما سه ساعت در روز صرف جستجو در لیست‌های مشاوران املاک نموده‌اید، احتمال این‌که پیشنهادی یا موردی ویژه برای جلب توجه شما ارائه دهد بیشتر است).روت مارکتس در میان این‌ها خواهد نشست و احتمالاً میزان کمی از هر تراکنش را برای خود در نظر خواهد گرفت. جدا از این‌که آیا روت مارکتس به محبوبیت دست پیدا خواهد کرد یا نه، ایده کنترل داده‌های مرتبط با رفتار مشتری‌های خودتان، ایده جذابی است و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تاریخچه مرور افراد - حداقل به‌صورت آنلاین - کار نسبتاً ساده‌ای است.

بنابراین انتظار آن‌را داشته باشید که شرکت‌های بیشتری به شما کمک کنند تا کارهای خلاقانه‌ای با سابقه مرور خود انجام دهید. بعضی‌ها به شما کنترل کامل روی نحوه استفاده از داده‌های شما را خواهند داد؛ مانند روت مارکتس. دیگران شما را با یک سرویس جالب وسوسه خواهند کرد تا آن داده‌ها را جمع‌آوری کنند و از این طریق سرویس‌های خود را بیش از پیش بهبود بخشند.

یک شرکت تازه تاسیس بریتانیایی دیگر به نام Last.fm در این دسته قرار می‌گیرد. این شرکت یک نرم‌افزار رایگان را برای بارگذاری ارائه می‌دهد که تاریخچه تمام آهنگ‌هایی که در کامپیوتر خود گوش می‌دهید را ثبت می‌کند، و آن‌را با سایر اعضای Last.fm به اشتراک می‌گذارد. با در نظر گرفتن تمام عادت‌های موسیقایی شما، این نرم‌افزار یک جریان رادیویی سفارشی شده را روی اینترنت برای شما ایجاد می‌کند و به شما امکان می‌دهد که ببینید افراد دیگر دارای سلایق مشابه با شما، به چه چیزی گوش می دهند.سابقه مرور شما در این مورد، playlist شماست (مجموعه آهنگ‌هایی که بیشتر از همه روی آن‌ها کلیک می کنید). با به اشتراک‌گذاری آن، شما در یک فعالیت اجتماعی مفید سهیم می‌شوید (‌پیدا‌کردن موسیقی جدید) که خود نیز ممکن است از آن سود ببرید.

امروزه، شرکت‌ها درباره ما اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند و آن‌ها را دارایی خود قلمداد می‌کنند. اگر myware مرسوم شود، ما خودمان این اطلاعات را جمع خواهیم کرد و آن‌ها را به بالاترین پیشنهاد خواهیم فروخت یا با کسانی که چیزی در عوض آن می‌دهند، به اشتراک خواهیم گذاشت. حالا‌ بگویید چقدر از آن کوکی‌ها خوشتان می‌آید؟
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد