اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

همه آنچه که باید درباره کنسول های بازی بدانیم

همه آنچه که باید درباره کنسول های بازی بدانیم

- اگر قصد خرید کنسول‌ خانگی دارید حتما این سوال در ذهن شما به وجود آمده که کدام کنسول مناسب‌تر است. سوالی که علارغم تبلیغات شرکت‌های سازنده نمی‌توان به طور قاطع به آن جواب داد و انتخاب کنسول مناسب بیشتر به نوع استفاده شما از کنسول و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید بستگی دارد. در بازار کنسول‌های خانگی نسل جدید، سه شرکت بخش مهمی از بازار و تقریبا تمام آن را به خود اختصاص داده‌اند. مایکروسافت با ایکس‌باکس360، سونی با PS3 و نینتندو با Wii که در این میان نینتندو با توجه به مشخصات کنسول خانگی این شرکت تقریبا در دسته‌ای متفاوت از مایکروسافت و سونی قرار می‌گیرد. در این متن قصد دارم به بررسی فنی مشخصات دو کنسول مایکروسافت و سونی به عنوان کنسول‌های خانگی جدی موجود در بازار و هزینه‌های آنها بپردازیم (Wii معمولا یک کنسول غیرجدی و Casual محسوب می‌شود).


همه آنچه که باید درباره کنسول های بازی بدانیم

- اگر قصد خرید کنسول‌ خانگی دارید حتما این سوال در ذهن شما به وجود آمده که کدام کنسول مناسب‌تر است. سوالی که علارغم تبلیغات شرکت‌های سازنده نمی‌توان به طور قاطع به آن جواب داد و انتخاب کنسول مناسب بیشتر به نوع استفاده شما از کنسول و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید بستگی دارد. در بازار کنسول‌های خانگی نسل جدید، سه شرکت بخش مهمی از بازار و تقریبا تمام آن را به خود اختصاص داده‌اند. مایکروسافت با ایکس‌باکس360، سونی با PS3 و نینتندو با Wii که در این میان نینتندو با توجه به مشخصات کنسول خانگی این شرکت تقریبا در دسته‌ای متفاوت از مایکروسافت و سونی قرار می‌گیرد. در این متن قصد دارم به بررسی فنی مشخصات دو کنسول مایکروسافت و سونی به عنوان کنسول‌های خانگی جدی موجود در بازار و هزینه‌های آنها بپردازیم (Wii معمولا یک کنسول غیرجدی و Casual محسوب می‌شود).



ایکس‌باکس360 و تاریخچه آن:
کنسول ایکس‌باکس360 دومین نسل از کنسول‌های ارائه شده توسط مایکروسافت و آغاز رقابت جدی این شرکت با کنسول Playsation از سونی است. ایکس‌باکس360 اولین بار در سال 2005 روانه بازار کنسول‌های خانگی شد و از همان ابتدا مشخص بود که انقلاب جدیدی در دنیای کنسول‌های به وجود خواهد آمد. انتخاب نام ایکس‌باکس360 هم در نوع خود جالب بود و پس از چندین و چند نام از جمله Xbox Next، Xenon، Xbox 2، Xbox FS و NextBox بالاخره نام ایکس‌باکس360 توسط مایکروسافت تایید شد.
مشخصات کلی:
پردازنده مرکزی (CPU): پردازنده ایکس‌باکس360، Xenon نامیده می‌شود که براساس معماری PowerPC شرکت IBM شکل گرفته‌ است. این پردازنده سه هسته‌ای با سرعت کلاک 3.2 گیگاهرتز کار می‌کند. هسته‌های Xenon نسخه تغییر یافته PPE پردازنده Cell هستند که به منظور استفاده در کنسول رقیب یعنی PS3 طراحی شده است. هر کدام از این هسته‌ها توانایی پردازش دو Thread را به طور همزمان دارند در نتیجه بازی‌های ویدیویی می‌توانند در شش Thread متفاوت پردازش شوند. این پردازنده از 1 مگابایت Cache L2 بهره می‌برد که با سرعت 1.6 گیگاهرتز کار کرده و با استفاده از گذرگاه 256 بیتی با هسته‌های پردازنده در ارتباط است در نتیجه پهنای باند ارتباط میان هسته‌ها و Cache L2 به میزان 51.2 گیگابایت در ثانیه است.
پردازنده گرافیکی (GPU):پردازنده گرافیکی ایکس‌باکس360 توسط ATI طراحی شده و Xenos نامیده می‌شود. این پردازنده گرافیکی براساس معماری کارت‌های گرافیکی R500 طراحی شده و شباهت زیادی به کارت‌گرافیک ATI Radeon X1900 دارد. پردازنده گرافیکی ایکس‌باکس360 از یک ساختار سایه‌زنی یکپارچه (unified shading architecture) برخوردار است و درنتیجه از واحدهای اختصاصی برای هر پیکسل و یا Vertex خبری نیست ضمن اینکه هسته این پردازنده گرافیکی از 48 پردازنده سایه‌زن (shader processor) تشکیل شده است. پردازنده گرافیکی ایکس باکس360، 240 هسته دارد که در مقایسه با کارت‌های گرافیکی امروزی کم به نظر می‌رسد (کارت‌گرافیک ATI Radeon 5870 از 1600 هسته برخوردار است). سرعت کلاک پردازنده گرافیکی ایکس‌ابکس360 هم 500 مگاهرتز بوده و کنترل‌کننده حافظه نیز روی آن قرار گرفته است. در کنار پردازنده گرافیکی، بر روی یک die مجزا که ATI آن را خواهر پرازنده گرافیکی نامیده، 10 مگابایت حافظه eDRAM به علاوه تمام سخت‌افزارهای لازم برای انجام عملیات‌های Z، stencil، پردازش رنگ و آلفا و AA تعبیه شده است. این حافظه eDRAM به مایکروسافت این امکان را داد تا با افزودن AA به بازی‌های ایکس‌باکس360 ظاهر و عملکردی بهتر به بازی‌های این کنسول در مقایسه با ساختار‌های متداول آن زمان ببخشد.
دیگر مشخصات:
درایو نوری ایکس‌باکس360 از نوع DVD-ROM با سرعت 12X است و بازی‌های این کنسول معمولا توسط DVD های 9 گیگابایتی عرضه می‌شوند. امکان نصب بازی روی ایکس‌باکس360 وجود دارد با این حال همچنان در زمان اجرای بازی می‌بایست DVD بازی را در کنسول قرار دهید. به غیر از مدل آرکید که فاقد هارددیسک است و بعدا با خرید هارددیسک امکان ارتقا کنسول وجود دارد سایر مدل‌ها از همان ابتدا از هارددیسک برخوردار اهستند که حجم آن از 20 گیگابایت آغاز شده و به 250 گیگابایت در مدل Slim ختم می‌شود. در ایکس‌باکس360 امکان اتصال همزمان 4 کنترلر وجود دارد و این یعنی تعداد بازی‌کننده‌های همزمان ایکس‌باکس در حالت آفلاین حداکثر 4 نفر خواهند بود. کنترلرهای ایکس‌باکس360 نیز به صورت بی‌سیم به کنسول متصل می‌شوند و هرکدام از آنها از دو باطری نوع AA استفاده می‌کنند. ایکس‌باکس360 را می‌توانید به وسیله کابل ویدیویی Composite و یا HDMI به تلویزیون‌های HD و یا تلویزیون‌های معمولی که از ورودی Composite برخوردار باشند متصل کنید. علاوه براین با استفاده از یک مبدل HDMI به DVI می‌توانید از LCD کامپیوتر هم برای اتصال ایکس‌باکس360 استفاده نمایید.
سیستم‌عامل:زمانی که مایکروسافت ایکس‌باکس360 را ساخته باشد مگرمی‌شود سیستم‌عاملی به غیر از ویندوز برای آن درنظر بگیرد. سیستم‌عامل ایکس‌باکس360 نسخه ویرایش شده ویندوز است و این کنسول با استفاده از امکان Windows Media Center به PC متصل می‌شود.
مدل‌ها:
Xbox 360 Core: اولین نسل از کنسول ایکس‌باکس360 که بسیاری معتقدند سیستم خنک‌کننده آن مشکل داشته است. مدل Core در حال حاضر تولید نمی‌شود.
Arcade: این مدل پس از Core ساده‌ترین و ارزانترین مدل ایکس‌باکس360 به شمار می‌آید که به همراه یک کنترلر بی‌سیم، کابل Composite و بدون هارددیسک عرضه شده و بدنه آن سفید رنگ است.
Pro (Premium): در این مدل یک هارددیسک 20 تا 60 گیگابایتی در کنار ایکس‌باکس360 قرار داده شده و به همراه آن یک کنترلر بی‌سیم، کابل Ethernet، هدست و کابل ویدیویی Hybrid عرضه می‌شود.
Elite: برترین مدل ایکس‌باکس360 تا قبل از ارائه مدل Slim. مدل Elite از یک هارددیسک 120 یا 250 گیگابایتی برخوردار است و سایر امکانات اضافی آن مشابه مدل Pro است با این تفاوت که همراه Elite کابل ویدیویی Composite ارائه می‌شود و بدنه آن نیز مشکی رنگ می‌باشد.
Slim: جدیدترین مدل ایکس‌باکس360 که در نمایشگاه E3 سال 2010 رونمایی شد و همزمان به بازار مصرف پای گذاشت. مدل Slim برخلاف چهار مدل پیشین که تقریبا از نظر مشخصات یکسان بودند و تنها تفاوت آنها در حجم هارددیسک و لوازم همراه آنها بود از نظر مشخصات داخلی هم تغییر کرده و مایکروسافت طراحی آن را نسبت به مدل‌های قبلی بهبود داده است. این مدل از حجم کمتری نسبت به مدل‌های پیشین برخوردار است ضمن اینکه سیستم خنک‌کننده و مصرف انرژی آن به مراتب بهبود یافته است. مدل Slim، بدنه‌ای مشکی رنگ و براق دارد و در این مدل برای نخستین بار امکان Wi-Fi داخلی 2.4 گیگاهرتز به امکانات اتصالی ایکس‌باکس360 اضافه شد. درگاه‌های USB در کنار ورودی اترنت از دیگر امکانات اتصالی ایکس‌باکس360 هستند.
سایر مدل ها:
در کنار این مدل‌ها چند مدل ویژه با طرح و نقش برخی از بازی‌های مشهور به بازار عرضه شده است که از آن جمله می‌توان به مدل جنگاوری مدرن2 (Modern Warfare 2) اشاره کرد که از نظر مشخصات شبیه به مدل Elite است و از یک هارددیسک 250 گیگابایتی بهره می‌برد ضمن اینکه برروی بدنه آن طرح و نقش جنگاوری مدرن2 دیده می‌شود.
بازی آنلاین:
شبکه آنلاین ایکس‌باکس360 ، Xbox Live نامیده می‌شود که از امکانات متعددی برای ارتباط با دیگر بازی‌کننده‌ها و استفاده از سرویس‌های آنلاین این شبکه برخوردار است. استفاده از Xbox Live به تنهایی و بدون شرکت در بازی‌های آنلاین رایگان خواهد بود اما زمانی که بخواهید بازی آنلاین انجام دهید به یک حساب طلایی (Gold membership) نیاز خواهید داشت که قیمت حساب سه ماهه آن تقریبا 21 هزار تومان و یکساله آن 48 هزار تومان است.
بازی‌ها:
تفاوت اساسی که خرید ایکس‌باکس360 با PS3 در کشور ما دارد در قیمت بازی‌های این کنسول است چرا که متاسفانه به دلیل عدم اجرای قانون کپی‌رایت و ضعف ایکس‌باکس360 در به اصطلاح کپی‌خور شدن می‌توانید بازی‌های این کنسول را به قیمت حداکثر 3 هزار تومان تهیه کنید در حالیکه بازی‌های PS3 ممکن است 60 هزار تومان و یا حتی بیشتر قیمت داشته باشند. از معروفترین بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس360، چرخدنده‌های جنگ(Gears of War)، هیلو (Halo) و آلن ویک (Alan Wake) هستند و پرفروش‌ترین بازی انحصاری این کنسول، بازی هیلو3 با فروش 8.1 میلیون نسخه‌ای است. برطبق آخرین آمار منتشر شده فروش جهانی ایکس‌باکس360 تا به امروز چیزی حدود 40 میلیون دستگاه بوده است.
آینده:
ایکس‌باکس360 با توجه به ارائه کنکت در ماه اکتبر و قابلیت‌های فوق‌العاده این سیستم کنترلی جدید ایکس‌باکس360، آینده بسیار درخشانی خواهد داشت. قیمت کنکت در حال حاضر 150 دلار تخمین زده شده هرچند این قیمت توسط مایکروسافت تایید نشده است.
PS3 و تاریخچه آن :
سونی و کنسول Playsation این شرکت از نظر سابقه به مایکروسافت برتری دارند و تا قبل از ارائه ایکس‌باکس360، مایکروسافت و ایکس‌باکس رقیب جدی برای سونی محسوب نمی‌شدند اما ورود ایکس‌باکس360 همه چیز را تغییر داد و سونی با رشد محبوبیت ایکس‌باکس به فکر ایجاد تحول در کنسول پلی‌استیشن خود افتاد. تقریبا یکسال پس از عرضه ایکس‌باکس360، سونی که می‌دانست PS2 نمی‌تواند رقیب هم رده‌ و جدی برای کنسول جدید مایکروسافت باشد در 11 نوامبر 2006 کنسول PS3 را روانه بازار کرد.
مشخصات کلی :
CPU پردازنده: طراحی پردازنده PS3 از سال 2001 با همکاری سونی، IBM و توشیبا و با بودجه 400 میلیون دلاری سونی در STI Design Center تگزاس آغاز شد و پس از چهار سال یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های آن زمان با نام Cell برای استفاده در PS3 پا به دنیای کنسول‌ها گذاشت. پردازنده Cell از هسته پردازشی مرکزی با نام PPE (Power Processing Element) با سرعت کلاک 3.2 گیگاهرتز در کنار هشت هسته SPE (Synergistic Processing Elements) تشکیل شده است. هسته PPE قادر به پردازش همزمان دو Thread است که با توجه به این مطلب می‌توان پردازنده Cell را یک پردازنده 10 هسته‌ای البته با ساختاری کاملا متفاوت از پردازنده‌های چندهسته‌ای کنونی دانست. در PS3 هسته SPE هشتم غیرفعال شده و یکی دیگر از آنها در اختیار سیستم عامل قرار گرفته تا شش عدد از SPE ها برای استفاده در پردازش بازی‌های PS3 در دسترس باشند. کنترل هسته‌های SPE کاملا در اختیار PPE است و این هسته مرکزی می‌تواند هرکدام از SPE ها را در زمان نیاز برای پردازش فرابخواند، متوقف کند و یا برای انجام وظیفه خاصی زمانبندی نماید. پردازنده PS3 در نوع خود به اندازه‌ای قدرتمند است که امروزه درصد به کارگیری آن به یک رقابت و افتخار میان بازی‌های ویدیویی تبدیل شده به گونه‌ای که سازندگان عنوان سوم از سری بازی‌های زیبای Killzone قول دادند در نسخه سوم از 100درصد توان Cell استفاده خواهندکرد.
GPU پردازنده گرافیکی:برعکس ایکس‌باکس360 پردازنده گرافیکی PS3 توسط رقیب ATI، شرکت Nvidia البته با همکاری سونی طراحی شده و RSX نامیده می‌شود. این پردازنده براساس تراشه NV47 شرکت Nvidia شکل گرفته و از لحاظ مشخصات تا حد زیادی به کارت‌گرافیک GeForce 7800 GTX شباهت دارد. پردازنده این کارت‌گرافیکی با سرعت کلاک 550 مگاهرتز کار می‌کند که در مقایسه با GeForce 7800 GTX سرعت آن 28 درصد افزایش داده شده است .پردازنده گرافیکی PS3 هم همانند ایکس‌باکس360 از یک ساختار سایه‌زنی یکپارچه (unified shading architecture) بهره می‌گیرد. البته Nvidia در طراحی پردازنده PS3 تا حدودی معماری G70 را تغییر داده است. از جمله اینکه این پردازنده گرافیکی قادر به رندر تصاویر بر روی هر دو نوع حافظه سیستم و حافظه Local است چیزی شبیه به پردازنده‌های گرافیکی Turbo Cache این شرکت. در PS3 برای ارتباط RSX با پردازنده مرکزی از یک ارتباط پرسرعت با پهنای باند 35 GB/s استفاده شده است. پردازنده‌گرافیکی RSX از 256 مگابایت حافظه GDDR3 برخوردار است که با سرعت 700 MHz کار می‌کند و پهنای باند آن 128 بیت است.
دیگر مشخصات:یکی از بارزترین تفاوت‌های PS3 با ایکس‌باکس360 استفاده این کنسول از درایو Blu-Ray است که شرکت سونی پایه‌گذار اصلی آن محسوب می‌شود. باز‌ی‌های این کنسول تماما روی دیسک‌های Blu-Ray ارائه می‌شوند و یکی از مهمترین دلایل کرک نشدن PS3 هم وجود این درایو است البته PS3 از تمامی فرمت‌های ماقبل خود نیز پشتیبانی می‌کند. برخلاف ایکس‌باکس360 تمامی مدل‌های PS3 از همان ابتدا ازهارددیسک برخوردار هستند که بین 20 تا 250 گیگابایت ظرفیت دارند. کنسول PS3 همانند ایکس‌باکس360 از اتصال چهار کنترلر به طور همزمان پشتیبانی می‌کند اما تفاوت عمده‌ کنترلرهای PS3 با ایکس‌باکس360 در پشتیبانی آنها از SIXAXIS است که با استفاده از آن بازی‌کننده‌های در بازی‌های ویدیویی تنها به فشردن کلید‌ها محدود نخواهند شد و گهگاهی هم می‌بایست دستی بچرخاند و از حسگر شتاب‌سنج داخلی کنترلر استفاده کنند. کنترلر اصلی PS3 به صورت بی‌سیم به کنسول متصل می‌شود و از باطری داخلی برخوردار است که با استفاده از کابل USB شارژ می‌شود ضمن اینکه با استفاده از مبدل امکان به کارگیری کنترلرهای PS2 در PS3 وجود دارد. طریقه اتصال PS3 به صفحه‌نمایش مشابه اتصال ایکس‌باکس360 است.
سیستم‌عامل:سونی سیستم‌عامل XrossMediaBar را برای استفاده در PS3 و برپایه Kernel لینوکس طراحی کرده است. تا قبل از آپدیت جدید کاربران می‌توانستند یک سیستم‌عامل لینوکس دیگر نیز در کنار سیستم‌عامل اصلی روی کنسول خود نصب کنند اما این امکان به دلایل امنیتی با آپدیت جدید حذف شد.
مدل‌ها:
Fat 40GB,80GB,160GB: این مدل‌ها از مشخصات ظاهری و فنی یکسانی برخوردار هستند و تنها تفاوت این مدل‌ها در ظرفیت هارددیسک ‌آنها است. اتصالات 802.11b/g Wi-Fi و دو درگاه USB به همراه کابل اترنت از جمله امکانات اتصالی PS3 هستند. به همراه این مدل‌ها یک کنترلر بی‌سیم DualShock 3 نیز ارائه می‌شود.
Slim 120GB,250GB: مدل Slim جدیدترین مدل ارائه شده PS3 است و همانطور که از نام آن هم مشخص است از نظر اندازه کوچکتر از مدل‌های پیشین طراحی شده است. مدل Slim علاوه بر امکانات مدل‌های پیشین از کنترل Bravia Sync XMB و Dolby TrueHD & DTS-HD Master Audio برخوردار است.
بازی آنلاین:
برخلاف Xbox Live، سرویس آنلاین PS3 که PSN نامیده می‌شود رایگان است و بدون پرداخت هیچگونه هزینه‌ای می‌توانید از بازی آنلاین لذت ببرید. البته به تازگی سونی حساب پولی به نام PlayStation Plus نیز به سرویس آنلاین خود اضافه کرده که با استفاده از آن و در ازای پرداخت 17.99 دلار برای سه ماه و 49.99 دلار برای یکسال از امکاناتی همچون دانلود خودکار، تخفیف در فروشگاه PS، دموهای انحصاری و دعوت به تست بتای بازی‌ها برخوردار خواهید شد با این حال همچنان بازی کردن و استفاده از امکانات آنلاین PSN رایگان است.
بازی‌ها:
همانطور که گفته شد PS3 کرک نشد و به همین دلیل برای خرید بازی می‌بایست بازی‌ها را به صورت اورجینال خریداری کنید. بازی‌های اورجینال PS3 در صورتی که به تازگی منتشر شده باشند معمولا میان 50 تا 70 هزارتومان و حتی بالاتر نیز فروخته می‌شوند و از آنجایی که این بازی‌ها کاملا به صورت غیررسمی وارد ایران می‌شوند معمولا قیمت‌ آنها تناسبی با قیمت اصلی و تایید شده بازی از سوی ناشر آن ندارد. اما نمی‌توان گفت قیمت بازی‌های PS3 دلیل خوبی برای کنار زدن این کنسول در ایران است چراکه بسیاری از بازی‌کننده‌های این کنسول معمولا با خرید یک یا دو بازی، بازی‌های خود را با یکدیگر تعویض می‌کنند و به این ترتیب می‌توانند از تمام عناوین زیبای PS3 ازقبیل MGS 4 و یا خدای جنگ3 لذت ببرند از سوی دیگر در زمان بازی آنلاین و با توجه به اورجینال بودن بازی دیگر دغدغه Ban شدن را نخواهید داشت. از جمله مشهورترین عناوین انحصاری PS3 می‌توان به God of War 3، Uncharted 2، Heavy Rain و Little Big Planet اشاره کرد. پرفروشترین بازی این کنسول نیز تا به امروز بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots با فروش 4.75 میلیون نسخه‌ای بوده است. جدیدترین آمار ارائه شده از فروش 35.7 میلیون دستگاهی PS3 در سطح دنیا خبر می‌دهد.
آینده:
سونی برای مقابله با انقلاب کنکت، ارائه کنترلر Move را در برنامه آینده خود دارد. کنترلر Move قرار است 15 سپتامبر در اروپا و 19 همین ماه در آمریکا عرضه شود. قیمت پک اولیه آن که در آن علاوه بر Move، دوربین PSEye و بازی Sports Champions نیز در داخل پک قرار گرفته است حدودا 100 دلار خواهد بود.
نتیجه‌گیری:
صرفنظر از تمام ویژگی‌ها و مطالبی که گفته شد به طور قاطع نمی‌توان گفت که کنسول PS3 بهتر از ایکس‌باکس360 است و یا بالعکس. انتخاب یکی از این دو کنسول بیشتر به سلیقه شما و نوع بازی‌هایی که علاقه دارید بستگی دارد به عنوان مثال نمی‌توانید عنوانی مشابه God of War 3 در عناوین ایکس‌باکس360 پیدا کنید و یا عنوانی مشابه MGS 4. در نقطه مقابل هم نمونه مشابهی برای Gears of War و یا Alan Wake در میان بازی‌های PS3 دیده نمی‌شود. داشتن هر دو کنسول در کنار هم برای بازی‌کننده‌ها دوآتشه یک گزینه ایده‌آل می‌تواند باشد.
کسانی هم که بودجه کافی ندارند می‌توانند با توجه به ویژگی‌های گفته شده در این مقاله یکی از دو کنسول مایکروسافت و یا سونی را انتخاب کنند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد