اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

ساخت برگ‌های مصنوعی که فتوسنتز را تقلید می‌کنند

ساخت برگ‌های مصنوعی که فتوسنتز را تقلید می‌کنند



گروهی از محققان موفق شدند برگی مصنوعی را بسازند که با تقلید فتوسنتز، خوراک یک سلول سوختی را برای تولید الکتریسته فراهم می کند. این اختراع، گامی بلند در تحقق کامل رویای فتوسنتز مصنوعی به شمار می‌رود.
محمود حاج‌زمان: وقتی می‌توان آن‌چه را گیاهان میلیون‌ها سال است انجام می‌دهند تقلید کرد، چرا باید به فکر ابداع راه‌های جدیدی برای تولید انرژی پاک بود؟
به گزارش نیوساینتیست، دنیل نوسرا و همکارانش از موسسه فناوری ماساچوست (MIT) موفق شده‌اند این کار را انجام دهند. آنها ادعا می‌کنند که نخستین برگ مصنوعی کاربردی را ساخته‌اند که فتوسنتز را تقلید می‌کند.
این برگ در حقیقت یک سلول خورشیدی ارزان قیمت به اندازه کارت است که از انرژی نور خورشید برای تولید الکتریسیته استفاده می‌کند تا آب را به اکسیژن و هیدروژن تجزیه کند. با استفاده از اکسیژن و هیدروژن تولید شده به عنوان خوراک یک سلول سوختی، می‌توان در هنگام نیاز الکتریسته تولید کرد.
در سال 2008 / 1387 نوسرا از ترکیبی از کبالت و فسفات برای اندود کردن یک الکترود ارزان‌قیمت اکسید قلع-ایندیوم استفاده کرد تا فرایند تجزیه آب را تسریع کند. سال گذشته نیز این گروه از یک وسیله تجزیه آب ارزان‌تر رونمایی کرد که بر مبنای یک الکترود کبالت و نیکل-بورات کار می‌کرد. برگ مصنوعی آنها که بر اساس همان الکترود کبالت-نیکل ساخته شده است، در آزمایش‌ها توانست بدون کوچکترین کاهشی در تولید، به مدت 45 ساعت به طور پیوسته کار کند.
با استفاده از مواد ارزان و در دسترس، نوسرا امیدوار است نهایتا وسیله‌ای بسازد که قادر باشد انرژی مورد نیاز یک خانه را در دنیای آینده، تنها با استفاده از 4 لیتر آب در روز تامین کند. شرکت وی در کمبریج ماساچوست، Sun Catalytix، تلاش می‌کند فناوری فتوسنتز مصنوعی را به صورت تجارتی درآورد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد