اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

به جای آمپول از نیش پشه استفاده کنید!

به جای آمپول از نیش پشه استفاده کنید!




دانش > فناوری - دانشمندان ژاپنی با بررسی شیوه نیش زدن پشه، سوزن موتورداری اختراع کرده اند که نسبت به آمپول‌های متداول، درد به مراتب کمتری دارد.



به گزارش نیوساینتیست، سیجی آئویاگی و همکارانش از دانشگاه کانزای ژاپن، سوزنی را اختراع کرده‌اند که تقلیدی از خرطوم پشه است. این سوزن حالتی دندانه‌دار دارد و چنان آهسته پوست بدن را را لمس می‌کند که باعث می‌شود گزندگی اولیه تزریق را احساس نکنید. در حالی‌که یک تزریق زیرپوستی صاف، فلز زیادی را در تماس با پوست قرار می‌دهد که اعصاب را تحریک می‌کند و باعث ایجاد درد می‌شود.
آئویاگی امیدوار است که طراحی وی، به افراد دیابتی که مجبورند به طور مداوم تزریق کنند و نمونه خون بگیرند، کمک کند. این سوزن که از سیلیکون ساخته شده است، تقلیدی از سه قسمت از هفت قسمت دهانی متحرک پشه است: دو آرواره دندانه‌دار زیرین و لب لوله‌ای پشه.
بر خلاف تلاش‌های قبلی آئویاگی برای تقلید گزش پشه، هر کدام از این سه بخش توسط موتورهای کوچکی حرکت می‌کنند که با استفاده از آلیاژ تیتانیوم-زیرکونیوم-سرب (PZT) ساخته شده‌اند. PZT یک بلور پیزوالکتریک است که وقتی یک ولتاژ متغیر به آن اعمال می‌شود، به میزان اندکی منبسط می‌شود. نوسانات این بلور را می‌توان به عنوان یک موتور ساده، برای کنترل ورود سوزن به پوست استفاده کرد.

بخش‌های مختلف سوزن به همان ترتیب نیش زدن پشه وارد پوست می‌شوند، در حالی‌که برای ورود راحت‌تر به درون پوست، با سرعت 15 هرتز نوسان می‌کنند. کشف این مکانیزم با بررسی پشه در زیر میکروسکوپ‌های ویدئویی سرعت بالا امکان‌پذیر شده است. آئویاگی این سوزن را بر روی خود و سه داوطلب امتحان کرده است. تمام این افراد تایید کرده‌اند که این سوزن درد کمتری نسبت به سرنگ‌های متداول دارد، ولی درد آن زمان بیشتری طول می‌کشد. آئویاگی تصور می‌کند که با تقلید بخش‌های بیشتری از قسمت‌های دهان پشه، شامل بخش اضافه‌ای برای ثابت کردن ورود سوزن، قادر است این درد اندک را نیز کاهش دهد.
سومان چاکرابورتی، مهندس ریزسیالات از موسسه فناوری خاراگپور هند که در گذشته بر روی طراحی‌های مشابهی کار کرده است، تحت تاثیر پیشرفت آئویاگی قرار گرفته است. وی می‌گوید: «این یک حرکت بنیادی به سمت بهبود فناوری است.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد