اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

فیس‌بوک یک انتخاب یا اجبار؟

فیس‌بوک یک انتخاب یا اجبار؟

 

 

ایتنا - شاید زمانی دلمان برای حضور فیزیکی در مدرسه و دانشگاه تنگ شود و یا حسرت در آغوش گرفتن عزیزانمان را بکشیم زیرا که فیس‌بوک می‌تازد!


فیس‌بوک یک انتخاب یا اجبار؟
کیانوش مرادیان
شاید شش سال پیش هیچ کس گمان نمی‌کرد که یک وب سایت ساده که تنها برای به اشتراک گذاردن اطلاعات چند نفر دوست و محصل کالج ایجاد شده بود به جایی برسد که بیش از پانصد میلیون کاربر داشته باشد.
دقیقا در اینجاست که نبوغ و عطش مارک زوکربرگ و همکاری و پشتکار دوستان وی به نام های ادواردو ، داستین و کریس به یاری او شتافته تا این وب سایت را رقیبی جدی برای شرکت های بزرگ و قدیمی چون یاهو و گوگل گرداند.
محبوبیت و تاثیرگذاری این وب سایت اجتماعی عرصه را بر رقبا تنگ کرده و آنها را وادار به اتخاذ سیاست‌های همکاری با فیس‌بوک و یا مبارزه و رقابت با آن نموده است.

...

فیس‌بوک یک انتخاب یا اجبار؟

 

 

ایتنا - شاید زمانی دلمان برای حضور فیزیکی در مدرسه و دانشگاه تنگ شود و یا حسرت در آغوش گرفتن عزیزانمان را بکشیم زیرا که فیس‌بوک می‌تازد!


فیس‌بوک یک انتخاب یا اجبار؟
کیانوش مرادیان
شاید شش سال پیش هیچ کس گمان نمی‌کرد که یک وب سایت ساده که تنها برای به اشتراک گذاردن اطلاعات چند نفر دوست و محصل کالج ایجاد شده بود به جایی برسد که بیش از پانصد میلیون کاربر داشته باشد.
دقیقا در اینجاست که نبوغ و عطش مارک زوکربرگ و همکاری و پشتکار دوستان وی به نام های ادواردو ، داستین و کریس به یاری او شتافته تا این وب سایت را رقیبی جدی برای شرکت های بزرگ و قدیمی چون یاهو و گوگل گرداند.
محبوبیت و تاثیرگذاری این وب سایت اجتماعی عرصه را بر رقبا تنگ کرده و آنها را وادار به اتخاذ سیاست‌های همکاری با فیس‌بوک و یا مبارزه و رقابت با آن نموده است.

در این نوشتار سعی کرده‌ام تفسیری کلی از پدیده فیس‌بوک ارائه داده و آینده‌ای را برای آن پیشگویی کنم.

اعتیاد و اثر روانی بر مردم
تاثیر فیس‌بوک را بر زندگی ماشینی و کامپیوتری مردم به خصوص نسل جوان نمی توان انکار کرد. جوانان با فیس‌بوک می‌خوابند و بیدار می‌شوند.
این وب سایت اولین جایی است که معمولا توسط اکثرجوانان مورد بازدید قرار می‌گیرد.
امکانات این وب سایت نظیر امکان گفت‌وگوی آنلاین با دوستان، به اشتراک گذاردن عکس و آلبوم، اعلان کنسرت‌ها و برنامه‌های اجتماعی و همچنین سرویس مکان‌نما و.. زندگی مردم را طوری تحت تاثیر قرارداده است که حتی برخی برآورده شدن نیاز ارتباطات روزمره خود را بر روی آن جست‌وجو می‌کنند.

یکی دیگر از دلایل اعتیاد به فیس‌بوک و یا به عبارت دیگر موفقیت فیس‌بوک در جلب مردم را می‌توان گسترش زندگی ماشینی، افزایش فاصله و محدودیت‌های اجتماعی نامید.
با فیس‌بوک دیگر نگران دوری از دوستان نیستید، با آنها در تماس هستید و از رویدادهای مختلف آگاه می‌شوید. محدودیت بین جوانان که توسط خانواده‌ها و اجتماع ایجاد می‌شوند رنگ باخته و دیگر در فیس‌بوک معنا ندارند زیراکه کنترلی بر آن نیست.
با نگاهی اجمالی به موارد بالا و کمی تامل می‌توانید به تغییرات تدریجی اما بسیار جدی در زندگیمان بیشتر پی ببریم.

فیس‌بوک و تاثیر بر رقبا
تاثیر فیس‌بوک تنها بر مردم عادی نبوده و گسترش آن رقیب‌ها را نیز به تکاپو انداخته است. قدرت گرفتن این وب سایت و ارائه خدمات مختلف و گاه نا محدود رایگان نظیر امکان ذخیره نامحدود فیلم، عکس و نوشتارهای مختلف اثرات مخرب بسیاری بر سایر وب‌سایت‌هایی که به ارائه تک سرویس‌های درآمدزا می‌پرداخته‌اند داشته است تا جایی که وب سایت‌هایی معروف نظیر flickr ، Photobucket ، youtube و همچنین Picasaweb بخش عمده‌ای از کاربران خود را از دست داده و در جذب کاربران جدید اینترنتی به دردسر جدی دچار شده است.
فیس‌بوک تمام مرزها را درنوردیده و اکنون با هدف قراردادن نقاط قوت شرکت‌های بسیار بزرگ و قدیمی گوگل، یاهو و بخشی از سرویس‌های شرکت میکروسافت هدف و آینده جاه‌طلبانه‌ای را برای خود ترسیم نموده است تا جایی که در برخی موارد تحمیل تغییر بر این شرکت‌ها باعث مانورهای کاری عجیب آنها شده است.
شاید بتوان بزرگ‌ترین مزیت و نقطه قوت فیس‌بوک را ارائه سرویس‌های مختلف مردم‌پسند مبتنی بر روانشناسی جوامع و همچنین سیستم‌های یکپارچه آن نام برد در حالیکه رقبا همچنان به ارائه خدمات خود بصورت جدا ادامه می‌دهند. بطور مثال شرکت گوگل ده‌ها سرویس مشابه داشته اما هر یک بصورت مجزا عمل می‌کنند در حالیکه کاربر اینترنتی با وقت محدود خود تمایل به دسترسی به سرویس‌های مختلف مورد نیاز خود در کوتاه‌ترین زمان و کم دردسرترین روش در یکجا دارد.


fbcompete.jpg



استراتژی رقبا
گسترش و موفقیت‌های پی در پی شرکت خدمات اجتماعی فیس‌بوک گویی بر رقیب‌های آنلاین و سنتی اثر شگرفی گذاشته و آنها را بر آن داشته تا در مقابل آن استراتژی های متفاوتی را برگزینند. برخی حقیقت وجودی فیس‌بوک را پذیرفته و سعی بر همکاری و به اشتراک گذاری اطلاعات خود بر مبنای سیستم Cloud Computing نموده‌اند و برخی دیگر برای عقب نیفتادن از قافله، به ارزیابی مجدد کاری خود پرداخته و گاه مسیرهای نجات تجاری دیگری برای خود ترسیم نموده‌اند و در این میان متاسفانه شرکت‌های کوچک‌تر تاب مقاومت را در این میان نداشته ، یا از بین رفته‌اند و یا به سمت نابودی و از دست دادن سهم ناچیز خود از این بازار اینترنتی پیش می‌روند.
شرکت Yahoo سیاست مدارا و همکاری را پیش گرفته و در حال قراردادن دکمه‌هایی در صفحات و مسنجر جدید خود برای فیس‌بوک می‌باشد اما در مقابل شرکت گوگل خطر رقیب را کاملا جدی گرفته و با این حال که در تلاش برای ارائه سرویس‌های آنلاین دیگری می‌باشد گریزی هم به سمت سیستم‌های مبتنی بر اندروید و دنیای دیجیتال زده است و بسیار موفق هم عمل نموده است.

پیش‌بینی
با توجه به تلاش‌های اخیر شرکت فیس‌بوک در افزودن امکانات مختلف آنلاین خود نظیر امکان ایجاد گروه، دسته‌های کاربری و تعریف‌های مختلف در لایه حفاظت اطلاعات و خبرهای مبنی بر تاسیس دفترهای مختلف کاری و جذب نیرو در ایالت‌های مختلف کشور آمریکا و همچنین تصمیم آن شرکت به تاسیس مرکز داده جدید خود در کارولینای شمالی، پیش‌بینی می‌شود این شرکت خود را برای یک گسترش انفجاری دیگر در عرصه سیستم‌های آنلاین آماده می‌کند.
حال زمان آن است که شرکت فیس‌بوک با ارائه آدرس‌های اینترنتی جدید خود رقبای قدیمی را کنار زده و حتی تعریف جدیدی بر واژه ایمیل ایجاد نماید.
دنیای صوت و تصویر آنلاین هم به زودی در تسخیر درآمده و شرکت‌های Hulu و Google باید پیش از اینکه خیلی دیر شود اقدامات پیشگیرانه خود را آغاز نمایند. پیش‌بینی دیگر من، امکان فعالیت‌های بانک‌ها بصورت جدی در این بستر مجازی اجتماعی می‌باشد طوری که بانک‌ها بدون نگرانی‌های امنیتی بر روی آن اقدام به ارائه سرویس نمایند.

با ورود جدی بانک‌ها امکان خرید اینترنتی بر روی فیس‌بوک مهیا شده و شرکت‌های بورسی نیز می‌توانند در این عرصه وارد شوند.
تحول در سیستم گفت‌وگوی آنلاین(صدا و تصویربه جای متن) و همچنین سیستم‌های تلفن اینترنتی یا VOIP از مواردی هستند که باید منتظر آنها در یکی دو سال آینده باشیم.

سخن پایانی
گسترش خدمات فیس‌بوک در صورت عدم وجود موانع قانونی(که ممکن است توسط شرکت‌های رقیب بوجود آیند) شرکت‌ها و افراد را از حالت انتخاب خارج کرده و نوعی اجبار را بر آنها تحمیل خواهد کرد طوری که یک شخص در صورتیکه بخواهد در جامعه زندگی کند ملزم باشد تا حساب کاربری در فیس‌بوک داشته باشد زیرا که بدون آن از اخبار، دوستان، خانواده و .. به دور مانده و حتی به راحتی قادر نخواهد بود به حساب‌های بانکی و خریدهای روزمره خود بپردازد.
شاید زمانی دلمان برای حضور فیزیکی در مدرسه و دانشگاه تنگ شود و یا حسرت در آغوش گرفتن عزیزانمان را بکشیم زیرا که فیس‌بوک می‌تازد!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد