اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

PCI Express 3: پهنای باند دو برابر نسبت به نسخه پیشین

PCI Express 3: پهنای باند دو برابر نسبت به نسخه پیشین


اخیرا هر فناوری ای که می شناختیم به نسخه سوم جهش یافته است. از بلوتوث و USB گرفته تا رم و SATA، همه و همه قصد ارائه نسل سوم خود را دارند. این بار هم نوبت به PCI Express رسیده است. با توجه به این که بیش از دو سال از عرضه نسخه دوم PCIe گذشته بود، اکثر ما پیش بینی ارائه هر چه زود تر نسخه سوم این فناوری را می کردیم. خوش بختانه، این انتظار به سر رسید و PCI-SIG اعلام کرد که PCIe 3.0 از امروز در دسترس قرار خواهد گرفت. در این باب نکاتی قابل توجه وجود دارند که مطمئنا ذکر آن ها مفید خواهد بود. 
 
یک مدل جدید برای رمزگذاری 128 تا 120 بیتی در این اینترفیس جدید عرضه شده و همچنین اعلام شده که نسخه سوم از سرعتی معادل 8 گیگاترانسفر در ثانیه (8GT/s) بهره می برد. یک نکته قابل توجه این است که اگر این عدد را نصف کنید، به فرکانس انتقال داده دست می یابید (ترانسفر به معنی نقل و انتقال است و چون هر هرتز یک رفت و برگشت حساب می شود؛ معادل دو بار ترانسفر می باشد.) بر این اساس شما در PCIe 3.0 به فرکانس 4GHz/s دست خواهید یافت که دو برابر مقداری است که در نسخه دوم شاهد آن بودیم. 
 
تلاش هایی صورت گرفته که نسخه جدید با معماری نسل قبلی PCIe نیز سازگار باشد. اعلام شده که بر اساس گسترش نرخ جابه جایی داده، محصولاتی که سازگار با PCIe 3.0 طراحی شوند؛ قابلیت این را خواهند داشت که در پیکره بندی های زیر به سرعت های معین شده برسند: 
 
پیکره بندی تک لاین (x1): رسیدن به سرعی نزدیک به 1 گیگابایت در ثانیه (1GB/s) 
 
پیکره بندی 16 لاین (x16): رسیدن به سرعتی نزدیک به 32 گیگا بایت در ثانیه (32GB/s) 
 
غیر از این ها نکات تکنیکی زیادی هم در رابطه با این نسل جدید وجود دارد که بیشتر به جنبه های تخصصی آن مربوط می شود و قصد نداریم در این مطلب به آن ها اشاره کنیم. اما یک چیز واضح است: کارت گرافیک بعدی شما در عملکرد، قطعا مدل فعلی را شکست خواهد داد. اگر چه برای به کارگیری حداکثر قدرت آن، باید حتما از مادربردی استفاده کنید که از PCIe 3.0 پشتیبانی نماید. 
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد