اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

اخباردنیایی فناوری و کامپیوتر

اخبار و اطلاعات جدید فناوری و کامپیوتر

اقدامات امنیتی در G-Mail

پیش فرض اقدامات امنیتی در G-Mail

G-Mali محصولی از قدرتمندترین شرکت اینترنتی دنیا یعنی Google ، یکی از بهترین سرویس دهندگان پست الکترونیکی در اینترنت است . شما میتوانید با مراجعه به این سایت به صورت رایگان یک G-Mail برای خود داشته باشید . G-Mali مزایای زیادی دارد . این مزیت ها عبارتند از :
پیش فرض اقدامات امنیتی در G-Mail


G-Mali محصولی از قدرتمندترین شرکت اینترنتی دنیا یعنی Google ، یکی از بهترین سرویس دهندگان پست الکترونیکی در اینترنت است . شما میتوانید با مراجعه به این سایت به صورت رایگان یک G-Mail برای خود داشته باشید . G-Mali مزایای زیادی دارد . این مزیت ها عبارتند از :
۱- سرعت بالا در هنگام بارگذاری ایمیل ها .
۲- استفاده از لایه امنیتی SSL به منظور برقراری ارتباط امن .
۳- استفاده از سیستم Login History به منظور ثبت تمامی ورودها به حساب کاربری ( آدرس IP ، زمان ) .
۴- سیستم Spam Blocker فوق العاده قدرتمند .
در بین موارد بالا ، مهمترینشان مورد ۲ و سپس ۳ میباشند که از نظر امنیتی حائز اهمیت فراوانی هستند .
قبل از اینکه به بررسی اقدامات امنیتی در G-Mali بپردازیم تعریفی کوچکی از SSL را با هم میخوانیم :
” SSL مخفف کلمه Secure Socket Layer به معنی « لایه اتصال امن » و پروتکلی جهت برقراری ارتباطات ایمن میان سرویس دهنده و سرویس گیرنده در اینترنت است که توسط شرکت Netscape ابداع شده است ” .
در میان سه سرویس دهنده مطرح پست الکترونیک یعنی Yahoo ، Google و Microsoft ، تنها دو سرویس دهنده Yahoo و Google به صورت پیشفرض SSL را در هنگام ورود به سیستم فعال کرده اند . در قسمت زیر تصاویری از صفحات ورود به سیستم G-Mail و Yahoo Mail را مشاهده میکنید . در این تصاویر ، قفل سبز رنگ و همچنین کلمه https نمایانگر فعال بودن SSL میباشد .


تصویر زیر هم مربوط به صفحه ورود به سیستم Windows Live میباشد . مشاهده میکنید که به صورت پیشفرض SSL فعال نیست .

اگر در صفحه ورود به سیستم حساب کاربری شما در سایت مورد نظر SSL فعال باشد میتوانید تا حدود ۹۵ درصد مطمئن باشید که اطلاعات شما در بین راه ( مسیر مروگر شما تا سرور سایت مورد نظر ) دزدیده نخواهند شد . گرچه اگر هم دزدیده شوند به هیچ دردی نخواهند خورد . چون اطلاعات شما با استفاده از قدرتمندترین الگوریتم های رمزنگاری ، به صورت رمز در خواهند آمد .
البته این بدان معنا نیست که باید از همین امروز استفاده از سرویس Hotmail شرکت قدرتمند مایکروسافت را کنار بگذاریم . بدیهی ست که شرکتی با نام و اعتبار مایکروسافت تمهیدات زیادی را برای جلوگیری از هرگونه خرابکاری اندیشیده است .
بگذریم ……
در این آموزش ما قصد داریم تا به شما تنظیمات امنیتی G-Mail را آموزش دهیم . پس با ما همراه باشید ………
۱- بد نیست هر از مدتی رمز عبور G-Mail خود را تغییر دهید :
پس از ورود به اکانت خود به منوی Settings بروید . در اینجا اکثر تنظیماتی را که بخواهید ، میتوانید انجام دهید .

همانطور که در تصویر مشخص شده است ، شما باید وارد قسمت Accounts and Import شوید . پس از ورود به این قسمت میتوانید تنظیمات امنیتی خود را انجام دهید .


پس از کلیک کردن بر روی لینک مشخص شده در عکس با صفحه ای مشابه تصویر زیر روبرو خواهید شد . در این صفحه باید روی لینک Change Password ( در قسمت Personal Settings ) که در تصویر نیز مشخص شده است ، کلیک کنید :


در صفحه ای که باز خواهد شد ، شما میتوانید عملیات تغییر رمز عبور را انجام دهید . برای تغییر رمز عبور شما میتوانید از دو روش استفاده کنید :
۱- رمز عبور فعلی را تایپ کرده و سپس رمز عبور جدید را انتخاب کنید .
۲- به سوال امنیتی پاسخ داده و سپس رمز عبور جدید را تعیین کنید .
روش شماره ی یک که واضح است و نیازی به توضیح ندارد .
اما در روش دوم گوگل از شما یک سوال امنیتی خواهد پرسید و با پاسخ دادن به این سوال و انتخاب رمز جدید کار به پایان میرسد . البته این سوال همان سوالیست که شما در هنگام ثبت G-Mail خود برای گوگل تعیین کرده اید .
۲- یک سوال ولی این بار از نوع امنیتی !
سوال امنیتی سوالیست که در سرویس دهنده های خدمات مختلف اینترنتی به منظور محکم کاری پرسیده میشود . به عنوان مثل شما رمز عبور خود را فراموش میکنید . در صفحات ورود به یک سیستم معمولا قسمتی با عنوان << Forget Password ? >> یا همان << آیا پسورد خود را فراموش کرده اید ؟ >> وجود دارد . شما با کلیک کردن روی قسمت مورد نظر میتوانید به سوال امنیتی پاسخ دهید و سپس رمز عبور خود را دریافت کنید .
روش های رسیدن به رمز عبور فراموش شده معمولا ۳ گونه هستند :
۱- در برخی سرویس ها یک سوال راجع به مسائل شخصی شما پرسیده میشود . به عنوان مثال ” نام اولین معلم شما چه بود ؟ “ . پس از اینکه برنامه موجود روی سرور سرویس دهنده درستی پاسخ شما را تایید کرد رمز عبور را به شما خواهد داد .
۲- تعدادی دیگری از سرویس دهنده ها از ایمیل خصوصی استفاده میکنند . در این روش از شما یک آدرس ایمیل به عنوان ایمیل خصوصی پرسیده میشود . از این پس هرگاه که رمز عبور خود را فراموش کردید ، میتوانید با مراجعه به قسمت مربوط به فراموشی پسورد ، و تایپ کردن آدرس ایمیل خصوصی ، رمز را در Inbox ایمیل خصوصیتان تحویل بگیرید .
۳- این روش ترکیبی از دو روش بالاست . مثلا در سرویس G-Mail از شما یک آدرس ایمیل به عنوان ایمیل اطمینان گرفته خواهد شد . در صورتی که رمز عبور خود را فراموش کنید میتوانید با مراجعه به قسمت مربوطه و پاسخ دادن به سوال امنیتی ( در صورتی که ۲۴ ساعت از زمان ارسال لینک تغییر رمز عبور به ایمیل اطمینان گذشته و پاسخی به آن داده نشده باشد ) ، لینک تغییر پسورد را در ایمیل اطمینان دریافت کنید . این روش نسبت به روش ها قبلی اطمینان بیشتری دارد .
اگر موافق باشید مراحل تغییر سوال امنیتی را با هم مرور کنیم :
پس از ورود به قسمت Google Account Settings باید بروی لینک Chang password recovery options کلیک کنید .



همانطور که در تصویر قبل مشاهده کردید ، بنده سوال امنیتی ” نام اولین معلمتان چه بود ؟ “ را انتخاب کردم . حالا قصد تغییر آن را دارم . برای تغییر سوال امنیتی کافیست از لیست کشویی که در تصویر نمایش داده شده ، سوال مورد نظر خود را انتخاب کنید . مثلا من سوال ” شماره کارت کتابخانه شما چیست ؟ “ را انتخاب کردم . پس از پایان مراحل انتخاب و پاسخ به سوال امنیتی ، دکمه Save را کلیک کنید .

این مرحله هم با موفقیت به اتمام رسید . از این پس هرگاه رمز عبور خود را فراموش کنید ، گوگل با گرفتن آدرس جیمیلتان ، به صورت خودکار لینک تعویض رمز عبور را به ایمیل اطمینان شما ارسال خواهد کرد . البته در صورتی که ۲۴ ساعت از زمان ارسال لینک تغییر رمز عبور به ایمیل اطمینان شما گذشته باشد و پاسخی به آن نداده باشید ( به هر دلیلی ) ، مجبور خواهید بود که در هنگام درخواست دوباره ، به سوال امنیتی پاسخ دهید .
این آموزش ادامه دارد ……….
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد